• Działania projektu ,,Pure Planet Project”
          • Działania projektu ,,Pure Planet Project”

          •  

            Projekt ,,Pure Planet Project” jest inicjatywą trójki uczniów z 1 LO w Tczewie - Zuzanny Winsławskiej, Zuzanny Urbańskiej i Filipa Lubińskiego w ramach ogólnopolskiej Olimpiady ,,Zwolnieni z Teorii”.

            Uczniowie jako problem społeczny wybrali ekologię oraz zanieczyszczenia środowiska na naszej planecie, o których mówili na prowadzonych przez nich prelekcjach.

            Projekt poprzez działania na prelekcjach dotarł do ponad 500 uczniów fizycznie oraz dużej ilości osób które mogły obserwować działania poprzez media społecznościowe takie jak: Instagram, Facebook czy TikTok.

            Uczniowie swoimi warsztatami objęli klasy 4-6 w szkołach podstawowych. Szkołami w których uczniowie przeprowadzali prelekcje były: Zespół Szkół im. Józefa Czyżewskiego w Opaleniu, Szkoła Podstawowa nr 12 im. Bronisława Malinowskiego w Tczewie oraz Szkoła Podstawowa nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi w Tczewie.

        • Ekologia - główny temat projektu "Pure Planet Project"
          • Ekologia - główny temat projektu "Pure Planet Project"

          •  

            Projekt ,,Pure Planet Project” jest inicjatywą trójki uczniów z 1 LO w Tczewie w ramach ogólnopolskiej olimpiady ,,Zwolnieni z Teorii”.

            Uczniowie jako problem społeczny wybrali ekologię oraz zanieczyszczenia środowiska na naszej planecie, o których mówili na prowadzonych przez nich prelekcjach. Ekologia, o której opowiadali uczniowie jest nauką która bada to jak wszystkie organizmy na naszej planecie (ludzie, zwierzęta i rośliny) żyją, współpracują i oddziałują na siebie w środowisku w którym się znajdują.

            Ekologia pokazuje nam, ludziom to jak wszystkie elementy naszego środowiska i otaczającej nas natury są ze sobą powiązane. Aby chronić Ziemię, musimy podejmować świadome działania. Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, segregacja odpadów, recykling, oszczędzanie wody i energii oraz korzystanie z odnawialnych źródeł energii to tylko niektóre sposoby na zmniejszenie naszego negatywnego wpływu na środowisko.

            Każdy z nas może przyczynić się do ochrony planety. Wystarczy wprowadzić drobne zmiany w codziennym życiu, np. wybierać ekologiczne produkty, rezygnować z plastiku czy sadzić drzewa.

            Jeśli będziemy działać razem, przyszłe pokolenia również będą mogły cieszyć się czystym powietrzem, zdrowymi lasami i bogatą różnorodnością biologiczną.

            Razem działajmy w kierunku ochrony środowiska i polepszania warunków życia przyszłych pokoleń żyjących na naszej planecie!

          • Wizyta studyjna w firmie Mikrostyk S.A

          •  

            W dniu 26.03.2025 roku, uczniowie klas ósmych mieli przyjemność uczestniczyć w wizytach studyjnych w firmie Mikrostyk S.A. oraz Hotel Zamek Gniew organizowanych przez Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. ks. Henryka Mrossa w Gniewie.

            Nasi uczniowie mieli okazję zapoznać się ze specyfiką pracy w zawodach: technik mechanik oraz technik hotelarstwa.

            Serdecznie dziękujemy organizatorom oraz wszystkim osobom zaangażowanym w oprowadzenie młodzieży po firmach oraz udzielenie im cennych informacji na temat pracy w wyżej wymienionych zawodach.

            Mamy nadzieję, że takie wyjazdy ułatwią uczniom klas ósmych podjęcie decyzji, dotyczącej ich dalszej drogi kształcenia oraz wyboru zawodu.

            nauczyciel doradztwa zawodowego Katarzyna Vogler

        • Powitanie Wiosny i warsztaty pszczelarskie w grupie Promyczki
          • Powitanie Wiosny i warsztaty pszczelarskie w grupie Promyczki

          •  

            21 marca przedszkolaki świętowały nadejście wiosny. Dzień rozpoczęliśmy od warsztatów pszczelarskich, które poprowadziła Pani Agnieszka- mama naszego Igorka.

            Zajęcia te miały na celu zapoznanie dzieci z życiem pszczół i ich ogromną rolą, jaką pełnią w środowisku naturalnym. Podczas warsztatów dzieci poznały budowę pszczoły, podział ról i organizację w pszczelej rodzinie a także etapy powstawania miodu.

            Przedszkolaki mogły skosztować różnego gatunku miodu, a także zobaczyć prawdziwy plaster miodu. Poznały także zasady bezpiecznego kontaktu z tymi owadami.

            Po warsztatach Promyczki wykonały własnoręcznie grzechotki i wyruszyły na spacer w okolicy naszego przedszkola, żeby pożegnać zimę i powitać wiosnę.

            Po powrocie do przedszkola na dzieci czekały pyszne, kolorowe babeczki zakupione ze szkolnego kiermaszu.

            To był dzień pełen radości i uśmiechu. Dziękujemy Pani Agnieszce za poprowadzenie ciekawych zajęć edukacyjnych o pszczołach.

            Wychowawca Magdalena Rulińska

        • Pure Planet Project
          • Pure Planet Project

          •  

            W dniach 19 - 20 marca br. w naszych Szkołach w Opaleniu i Pieniążkowie gościliśmy troje uczniów z I LO w Tczewie, w tym naszego absolwenta Filipa Lubińskiego.

            Filip wraz z dwiema koleżankami, Zuzanną Urbańską i Zuzanną Winsławską przybyli do nas aby poprowadzić warsztaty na temat ekologii i zagrożeń dla środowiska w ramach projektu Pure Planet Project realizowanego w ramach Olimpiady ,,Zwolnieni z Teorii".

            Nasi goście z wielkim zaangażowaniem i pasją mówili o ochronie środowiska,przedstawili ciekawą prezentację i przeprowadzili quiz wśród uczniów klas 4-7.

            Uczniowie chętnie odpowiadali na pytania i z zaciekawieniem wysłuchali prelekcji.

            E.Gładykowska

        • 21 marca wiosennie również  w Pieniążkowie
          • 21 marca wiosennie również w Pieniążkowie

          •  

            Uczniowie z Pieniążkowa czekając na nadchodzącą wiosnę postanowili świętować przez cały tydzień ubierając się na konkretny kolor (w miarę możliwości ).

            Było biało, czerwono-różowo, niebiesko i oczywiście zielono. Nie tylko uczniowie pamiętali o odpowiednim ubraniu, nauczyciele również dzielnie im towarzyszyli wyszukując kolory w garderobie.

            W piątek na koniec świętowania całą społeczność szkolna i przedszkolna wyruszyła na spacer w poszukiwaniu wiosny, nie zabrakło transparentów, kolorowych gadżetów i okrzyków radości. W przemarszu towarzyszyła nam Marzanna przygotowana przez uczniów klasy 1 i ich wychowawcę.

            Przedszkolaki z tej okazji obejrzały przedstawienie pt. " Wiosna w Dolinie Muminków".

            Dziękujemy rodzicom za zaangażowanie w kolorowe szaleństwo.

            Opiekunowie SU

        • POWITANIE WIOSNY w OPALENIU
          • POWITANIE WIOSNY w OPALENIU

          •  

            Uczniowie klas 4-8 wraz z wychowawcami i opiekunami, a nawet pracownikami administracji powitali wiosnę biorąc udział w III rajdzie wiosennym pod hasłem ,,Idzie wiosna, idę ja".

            Wszyscy uczestnicy rajdu do szkoły powrócili zmęczeni, ale zadowoleni, bo piękna wiosna rzeczywiście nadeszła.

            Kolejną atrakcją tego dnia był kiermasz słodkości przygotowany przez uczniów klas 4-8. Pyszne ciasta, czekoladowe rogaliki, kolorowe donaty, smakowite pączki, owocowe galaretki, babeczki a nawet popcorn przyciągnęły wielu łasuchów.

            Ciekawym doświadczeniem dla uczniów klas starszych było prowadzenie lekcji. Uczniowie mogli sprawdzić się w roli nauczycieli i poprowadzić lekcje wychowania fizycznego, języka angielskiego, matematyki i języka polskiego.

            Dla wszystkich był to dzień pełen radości i miłych wrażeń.

        • Pierwszy dzień wiosny w klasach 1-3 w Opaleniu
          • Pierwszy dzień wiosny w klasach 1-3 w Opaleniu

          • W piątek (21.03.2025 r.) klasy I-III przywitały wiosnę. Dzieci przygotowały kolorowe
            gaiki, z którymi przeszły ulicami Opalenia.

            Koleżanki i koledzy z klas VII i VIII przeprowadzili w klasach młodszych quizy o wiośnie. Tego dnia dzieci wzięły też udział w kiermaszu słodkości przygotowanym przez klasy starsze.

            Pogoda dopisała. Witaj,wiosno!

            Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej

          • DZIEŃ MATEMATYKI

          • Dnia 14 marca 2025 r. obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Matematyki. Nie przez przypadek UNESCO wybrało datę 14 marca na Międzynarodowy Dzień Matematyki, gdyż tego samego dnia obchodzimy Dzień Liczby π.

            Choć wielu uczniów może kojarzyć matematykę z trudnymi zadaniami i wzorami, ten dzień miał na celu pokazanie, że jest ona nie tylko przydatna, ale również fascynująca!

            W piątek zajęcia matematyczne wyglądały nieco inaczej. Uczniowie rozwiązywali krzyżówki, łamigłówki, labirynty, rebusy oraz inne zagadki logiczne. Ciekawą zabawą okazały się gry i zabawy konstrukcyjne. Starsi obejrzeli film, z którego dowiedzieli się więcej o liczbie π.

            Obchodząc Dzień Matematyki, przypominamy sobie, że warto spojrzeć na nią inaczej – jak na przygodę pełną wyzwań i odkryć! 

            Dziękujemy uczniom za zaangażowanie i mamy nadzieję, że rozwiązywanie zadań sprawiło wszystkim przyjemność.

            Fotogaleria:  https://www.facebook.com/zespol.szkol.w.opaleniu

            Nauczyciele matematyki

          • Z wizytą w Bydgoszczy

          • W miniony czwartek uczniowie klas 6a, 6b i 7a odwiedzili Bydgoszcz, gdzie uczestniczyli w niezwykle ciekawych zajęciach.

            Na początku odbyły się 2 godziny lekcji wychowania fizycznego w Park17. Mieliśmy tam możliwość poskakać na trampolinach, pozjeżdżać na dmuchańcach, przejść tor przeszkód w małpim gaju oraz laserowy labirynt niczym bohaterowie Mission Impossible.

            Potem podzieliliśmy się na grupy i odwiedziliśmy Manufakturę Słodyczy „Karmelowa Kraina” i Muzeum Mydła i Historii Brudu. W Karmelowej Krainie uczestniczyliśmy w warsztatach robienia lizaków, które potem, pięknie zapakowane, otrzymaliśmy na pamiątkę pobytu w tym miejscu. W Muzeum Mydła i Historii Brudu usłyszeliśmy opowieści na temat łaźni, kąpieli, term, chorób, perfum… Poznaliśmy różne urządzenia służące ludziom do prania na przestrzeni wieków. Oczywiście wykonaliśmy też własne mydła z aromatycznym zapachem i dodatkiem lawendy, kawy, płatków owsianych i muszelek.

            Mimo deszczu i śniegu, którymi przywitała i żegnała nas Bydgoszcz, wszyscy wróciliśmy bardzo zadowoleni.

            Nasz wyjazd odbył się w ramach grantu finansowanego ze środków projektu „Regionalne wsparcie rozwoju kompetencji kluczowych w pomorskich szkołach”.

            Fotorelacja: https://www.facebook.com/zespol.szkol.w.opaleniu

            Joanna Hofman

        • KĄCIK LOGOPEDYCZNY marzec
          • KĄCIK LOGOPEDYCZNY marzec

          •  

            Mówienie jest nierozłącznie związane z oddychaniem. Inny jest sposób oddychania wtedy, gdy milczymy, a inny, gdy mówimy. Kiedy nie mówimy,(pozycja spoczynku) - oddychamy nosem, natomiast w czasie mówienia oddychamy przede wszystkim ustami. Zwracajmy szczególną uwagę na prawidłowy tor oddechowypozycję spoczynkową języka! Język w sytuacji spoczynku, wtedy kiedy nie mówimy, nie pijemy, nie jemy- znajduje się u góry!

            Ćwiczenia oddechowe mają na celu pogłębienie oddechu oraz zwiększenie pojemności płuc. Ważne jest wydłużenie fazy wydechowej i wyrobienie właściwego dla mowy toru oddechowego. Zsynchronizowanie faz wydechowych z treścią wypowiedzi. Ćwiczenia stosowane w terapii logopedycznej pomagają zapobiegać wszelkiego rodzaju wadom wymowy i niewłaściwemu ukształtowaniu aparatu artykulacyjnego.

            Przykładowe ćwiczenia oddechowe:

            - dmuchanie baniek mydlanych

            - zdmuchiwanie płomyka świeczki

            - dmuchanie łódek na wodzie w kierunki określonego celu

            - chłodzenie gorącej zupy na talerzu

            - dmuchanie na wiatraczek, piórka, skrawki papieru, watę

            - wydmuchiwanie powietrza przez rurkę do szklanki z wodą

            - nadmuchiwanie baloników

            - wydmuchiwanie kółek na lustrze(para)

            - dmuchanie w gwizdek, dmuchajkę logopedyczną

            - wąchanie kwiatków - poruszanie wydmuchanym powietrzem piłeczek, samochodzików po stole

            - przenoszenie przy pomocy słomki skrawków papieru, kulek, płatków śniadaniowych, makaroników

            Pomysł na zabawę:

            Papierowa, latająca pszczółka wprawiana w ruch przez mocne dmuchnięcie to przykład na zabawkę oddechową kształtującą siłę oddechu. Zabawkę można przygotować wraz z dzieckiem a następnie bawić się próbując osiągnąć rekordową odległość lotu pszczółki. W grupie dzieci można urządzić również zawody, czyja zabawka poleci najdalej lub trafi w określone miejsce.

            Do przygotowania latającej pszczółki potrzebny jest żółty papier, kalka techniczna lub biały czy niebieski papier na skrzydełka, klej, zszywacz, gruba słomka do napoi [przecięta na pół] oraz marker. Elementy pszczółki można wyciąć nożyczkami lub zrobić przy pomocy dziurkaczy ozdobnych 

            Logopeda szkolny Justyna Waśniewska

        • Dzień Kobiet w grupie Pszczółek i Bystrzaków
          • Dzień Kobiet w grupie Pszczółek i Bystrzaków

          •  

            8 marca to wyjątkowy dzień - swoje święto obchodzą wszystkie kobiety, zarówno te duże, jak i małe.  Wystrojone dziewczynki usłyszały uroczyste „sto lat” i otrzymały od swoich kolegów upominki.

              Ten dzień był świetną okazją do spędzenia tego dnia w „salonie urody” oraz w „strefie relaksu”.

            Wszystkim kobietkom, tym dużym i małym życzymy dużo zdrowia, radości i miłego świętowania.

             

            Wychowawczynie: Malwina Jankowska-Dejna i Justyna Połomska

        • Zajęcia z robotyki i programowania
          • Zajęcia z robotyki i programowania

          •  

            #FunduszeUEFunduszeEuropejskie

            W dniu 13 lutego 2025 r. odbyło się spotkanie pod hasłem "Północka z robotami".

            Tego dnia późnym popołudniem spotkali się uczniowie trzech grup grantowych wraz nauczycielami. W trakcie tych warsztatów uczniowie mieli możliwość wspólnej zabawy z robotami. Utrwalali zdobyte umiejętności i wykorzystywali je w praktyce.

            Zajęcia przebiegały w miłej atmosferze pełnej radości i satysfakcji z wykonywanych zadań.  

            Bardzo dziękujemy rodzicom, którzy zamówili pizzę dla dzieci, którzy bardzo punktualnie przyprowadzili swoje dzieci i odebrali po skończonych wieczornych zajęciach. 

            Opiekunowie grup dziękują uczniom za udział w zajęciach.

             

            Krzysztof Markowski, Agnieszka Bogusz, Katarzyna Zander

        • Miesiąc luty w grupie 0A
          • Miesiąc luty w grupie 0A

          • W miesiącu lutym grupa 0A

            brała udział w następujących wydarzeniach:


             

            1. Międzynarodowy Dzień Pizzy – tego dnia grupa OA uczestniczyła w grach i zabawach związanych z obchodem Dnia Pizzy, również tego dnia dzieci próbowały jak smakuje pizza.

            2. Spotkanie z ratownikiem medycznym – dzieci tego dnia zapoznały się z pracą ratownika medycznego oraz zdobyły wiedzę na temat udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

            3. Walentynki – 14 lutego grupa OA obchodziła Walentynki. Tego dnia spędziliśmy miło czas biorąc udział w grze walentynkowej oraz zabawach walentynkowych. Dzieci również otrzymały kartki walentynkowe oraz słodkie serduszka. Dzieci także na pamiątkę wykonały sobie zdjęcia przy użyciu fotoramki.

            4. Urodziny. Miesiąc luty to również czas urodzin. Solenizantka swoje święto obchodziła w gronie swych rówieśników. Obdarowana mnóstwem życzeń i prezentów spędziła ten czas uśmiechnięta.

             

            wych. Agnieszka Skwarlińska

        • WALENTYNKI W PIENIĄŻKOWIE
          • WALENTYNKI W PIENIĄŻKOWIE

          •  

            Walentynki to czas, który przypomina o potrzebie wyrażania naszych uczuć względem drugiego człowieka.


            Dzień 14 lutego 2025 r. dla uczniów naszej szkoły i przedszkola stał się okazją do wspólnej zabawy i pokazania jak dobrze i wesoło jest nam razem.

            Już od samego rana w szkole kursowała „walentynkowa poczta”. Listonosz rozdawał walentynkowe kartki, liściki i serduszka. Niektórzy obdarowywali się lizakami, czekoladkami i innymi prezencikami.


            Wśród całej społeczności szkolnej królował kolor czerwony i różowy.
            W tym dniu odbył się bal karnawałowy klas IV – VIII, więc starsi uczniowie zakończyli
            walentynki wspólną zabawą przy dźwiękach muzyki. Nie zabrakło tańców, zabaw i słodkości.


            Dzień upłynął w atmosferze przyjaźni, sympatii i życzliwości.
            Walentynki w naszej szkole przyniosły wszystkim wiele radości.


            Opiekunowie Samorządu Uczniowskiego

          • Walentynki w Szkole w Opaleniu

          • Od 10- 14 lutego w Szkole działała Poczta walentynkowa.Kartki i serduszka walentynkowe, których było sporo zostały wręczone w Dzień Zakochanych. Wszystkie miłe słowa sprawiły wielką radość obdarowanym.

             

            SU 

          • Dzień pizzy

          • W Szkole w Opaleniu w ostatnim tygodniu przed feriami uczniowie wraz z wychowawcami świętowali Dzień Pizzy.Wspólny poczęstunek tym włoskim specjałem stał się okazją do mile spędzonego czasu w gronie kolegów i koleżanek.

            Opiekunowie SU

        • Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
          • Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

          •  

            #FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

            Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne prowadzone w ramach projektu ,,Wsparcie edukacji w Gminie Gniew".

            Podczas zajęć dzieci biorące udział w projekcie rozwijają umiejętność rozpoznawania i nazywania swoich uczuć w konkretnych sytuacjach: podczas dyskusji, pogadanki, bajkoterapii oraz zajęć plastycznych.

            Malwina Jankowska-Dejna