Witam serdecznie po letniej przerwie! Wierzę, że czas spędzony z dziećmi podczas wakacji, przyczynił się do ich wszechstronnego rozwoju, w tym oczywiście umiejętności komunikacyjnych:)).
Na początek kilka informacji organizacyjnych nowy rok szkolny. Wrzesień i początek październik upłyną mi, jak zazwyczaj na badaniach przesiewowych, podczas których dokonam wstępnej oceny rozwoju mowy i komunikacji dzieci/uczniów, która ma na celu wyłonienie osób z potencjalnymi zaburzeniami i skierowanie ich na dalszą obserwację i diagnostykę. Badanie ocenia rozumienie mowy, budowę narządów artykulacyjnych itp.
We wrześniu chciałabym zwrócić szczególną uwagę na oddziaływania stymulujące rozwój mowy dziecka. Obejmują one czytanie i opowiadanie bajek, wspólne naśladowanie dźwięków i odgłosów (zwierząt, pojazdów), rozmowy o otoczeniu oraz ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe. Istotne jest również włączenie zabaw ruchowych, rozwijających motorykę dużą, oraz stwarzanie dziecku warunków do aktywnej komunikacji w codziennych sytuacjach.
Oddziaływania z użyciem słów:
Czytanie książek, nawet krótkich, bogaci słownictwo, rozwija wyobraźnię i słuch fonematyczny. Opowiadaj o obrazkach i wydarzeniach, nazywaj czynności.
Prowadź dialog z dzieckiem, poświęcając mu uwagę.
Zachęcaj dziecko do naśladowania dźwięków i słów. Powtarzaj po dziecku poprawne wersje jego wypowiedzi, zamiast je korygować.
- Rozmawiaj, nie używaj zdrobnień:
Staraj się nie używać nadmiaru zdrobnień czy pieszczotliwych słów, które nie występują w języku.
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego i oddechowe:
Przesadzona mimika, zabawy językiem, powolne wymawianie sylab i ćwiczenia artykulacyjne, takie jak oblizywanie warg, dotykanie nosa czy brody językiem, usprawniają budowę buzi i języka.
Organizuj zabawy z użyciem słomek i piłeczek, które są świetnym ćwiczeniem oddechowym, pozytywnie wpływającym na aparat mowy.
Zabawy ruchowe:
- Rozwój motoryki dużej: Aktywność fizyczna, taka jak bieganie, skakanie, czworakowanie czy gra w piłkę, wpływa na rozwój obszarów mózgu odpowiedzialnych za mowę.
Tworzenie odpowiedniego otoczenia:
- Bądź dobrym wzorem: Wypowiadaj się poprawnie, daj dziecku pozytywne wzorce językowe.
- Pozwól dziecku się brudzić: Zabawy piaskiem czy wodą, lepienie z ciasta, mogą pozwolić dziecku na bardziej swobodne eksplorowanie i eksperymentowanie, co sprzyja rozwojowi.
Logopeda szkolny
Justyna Waśniewska