Aktualności

        • Rada Rodziców ZS w Opaleniu
          • Rada Rodziców ZS w Opaleniu

          • Rada Rodziców

             

            Przewodnicząca Rady Rodziców:

            p. Ewelina Mróz

            tel. 509-771-970

            Zastępca przewodniczącej:

            p. Monika Czechanowska

            tel. 783-176-991

            Skarbnik:

            p. Hanna Małkowska

            tel. 691-120-216

            Sekretarz:

            p. Ilona Sinicka

            tel.  516-774-569

        • A może nad morze?
          • A może nad morze?

          • Środa (24.09.2025r.)

             

            Wreszcie nadszedł dzień, na który długo czekaliśmy. Już o 8.00 wyruszyliśmy autobusem spod szkoły w Opaleniu na naszą pierwszą w tym roku wycieczkę. Docelowo: Krynica Morska, ale pierwszy przystanek zrobiliśmy już w Sztumie, gdzie zwiedziliśmy tamtejszy zamek i wzWięliśmy udział w grze terenowej „Ubi simia?”, dzięki której, przez rozwiązywanie zagadek, poszukiwanie kluczy i łamanie szyfrów, poznaliśmy średniowieczny układ zamku, jego funkcje i lokatorów.

            Zrobiliśmy też długi spacer ścieżką edukacyjną wokół Jeziora Zajezierskiego.

            Kolejny przystanek zrobiliśmy w Kątach Rybackich, gdzie byliśmy umówieni w Muzeum Zalewu Wiślanego. Dzięki lekcji muzealnejRybacka brać” uczniowie dowiedzieli się jak dawniej pracowali rybacy, poznali tradycyjne narzędzia służące rybakom do połowów, poznali też florę i faunę charakterystyczną dla Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej.

            Po pracowitym dniu dotarliśmy wreszcie do Krynicy. Obiad, zakwaterowanie, długi spacer po mieście i plaży, kolacja i niekończące się spotkania towarzyskie…

            Tak minął nam dzień pierwszy…

             

            Czwartek (25.09.2025r.)

            Kolejnego dnia, chwilę po śniadaniu, ruszyliśmy w stronę miasta, aby wejść na latarnię morską, skąd z 26 metrów podziwialiśmy piękną panoramę miasta i otaczającą - prawie z każdej strony - wodę.

            Kolejną atrakcją tego dnia była gra terenowa „Poszukiwacze bursztynowych skarbów”. Uczniowie za pomocą lokalizatorów GPS, map topograficznych i wykrywaczy metali poszukiwali ukrytych skarbów bursztynowych. Emocje były ogromne. Niektóre grupy podeszły do zadania z pełnym profesjonalizmem i uporały się z zadaniem bardzo szybko, innych… zadanie pokonało. Ale z pewnością dla wszystkich była to świetna lekcja orientowania się w terenie.

            Po krótkim odpoczynku i obiedzie skierowaliśmy swoje kroki do parku linowego „Mierzeja”. Emocje sięgały zenitu. Stopniowanie trudności tras było świetnym sposobem na oswajanie strachu i lęku wysokości.

            Po dniu pełnym emocji czekał nas jeszcze spacer po nadmorskich uliczkach, zakupy, a potem kolacja i znów szaleństwo do późnych godzin…

            Tak minął dzień drugi...

             

            Piątek (26.09.2025r.)

             

            Ostatni dzień naszego pobytu w Krynicy rozpoczął się od sprzątania i pakowania.

            Potem śniadanie, a chwilę po nim pakowaliśmy się z walizkami do tramwaju wodnego „Generał Kutrzeba", który jest szybkim i wygodnym środkiem transportu poprzez Zalew Wiślany. Rejs trwał 40 minut. W tym czasie dopłynęliśmy z Krynicy Morskiej do Tolkmicka.

            Zostawiliśmy bagaże na dworcu kolejowym i wsiedliśmy na drezyny rowerowe, cudowny środek transportu, którym malowniczą trasą dojechaliśmy do Świętego Kamienia. Tam odetchnęliśmy chwilę ciesząc oczy cudnymi widokami. Po odpoczynku rozpoczęliśmy podróż powrotną. Drezyny okazały się strzałem w dziesiątkę. Sprawiły wszystkim wielką frajdę. Uczyły pracy zespołowej i wymagały dobrej kondycji.

            Chwilę później pakowaliśmy się do autobusu, który przyjechał po nas do Tolkmicka.

            Ostatnim punktem naszej wycieczki był McDonalds w Malborku, gdzie zostały uzupełnione wszystkie stracone kalorie i odzyskane wszystkie stracone siły.

            Zmęczeni, ale w świetnych humorach dotarliśmy do Opalenia.

            Tak minął dzień trzeci…

             

            Dzieciom dziękuję, za to, że po raz kolejny nam zaufały i z nami pojechały.

            Paniom: Katarzynie Firyn, Agnieszce Bettin, Justynie Megger i Ewelinie Gładykowskiej bardzo dziękuję za pomoc, rady i wsparcie. Dziękuję, że ze mną byłyście, dziękuję, że zawsze mogę na Was liczyć…

            Wielkie podziękowania dla Marty Gajewskiej za montaż filmów.

             

            Ewa Gajewska

            Fotorelacja: https://www.facebook.com/zespol.szkol.w.opaleniu/

             

        • Wycieczka Przedszkolaków z Pieniążkowa do sali zabaw Fantazja
          • Wycieczka Przedszkolaków z Pieniążkowa do sali zabaw Fantazja

          •  

            22 września z okazji Dnia Przedszkolaka dzieci z grupy Pszczółek i Bystrzaków pojechały na wycieczkę do sali zabaw Fantazja.

            Atrakcją okazał się już sam przejazd autobusem, dzieci były bardzo podekscytowane i przejęte! Wzsali zabaw mogłyby korzystać z licznych atrakcji: z basenu z kulkami, trampoliny, zjeżdżalni, dmuchanego zamku, tablicy multimedialnej oraz mogły wznosić budowle z dużych klocków!

            Zabawy przebiegały w miłej i radosnej atmosferze. Zmęczone ale zadowolone wróciły do przedszkola!!!!

            Wychowawcy grup przedszkolnych: Justyna Połomska, Malwina Jankowska-Dejna

        • Zajęcia integracyjne w klasie 7a- „Bądźmy dla siebie mili”
          • Zajęcia integracyjne w klasie 7a- „Bądźmy dla siebie mili”

          • We wrześniu uczniowie klasy 7a wzięli udział w wyjątkowych zajęciach integracyjnych pod hasłem „Bądźmy dla siebie mili”. Była to okazja, by lepiej się poznać, wzmocnić relacje w klasie i porozmawiać o wzajemnym szacunku, empatii oraz codziennej życzliwości.

            Podczas warsztatów uczniowie uczestniczyli w zabawach i ćwiczeniach rozwijających umiejętność współpracy, komunikacji i uważnego słuchania. Wspólnie zastanawiali się, co znaczy być miłym na co dzień i jak nawet drobne gesty- uśmiech, dobre słowo czy pomoc koledze-mogą wpływać na atmosferę w klasie.

            Celem zajęć było nie tylko zintegrowanie zespołu klasowego po wakacjach, ale również budowanie pozytywnych postaw i wspierającego środowiska, w którym każdy uczeń czuje się ważny i akceptowany.

            Zajęcia zakończyły się stworzeniem „Klasowych Map Życzliwości”-plakatów z pomysłami, jak okazywać sobie dobroć i wsparcie na co dzień. Będą nam one towarzyszyły przez cały rok szkolny jako przypomnienie, że życzliwość to siła, która łączy ludzi.

            Prowadzący zajęcia:

            pedagog szkolny- R. Nawrocka

            wychowawca klasy- J. Hofman

          • „Edukacja dla każdego w Gminie Gniew”

          • „Edukacja dla każdego w Gminie Gniew”

            W naszej szkole od września ruszył projekt gminny pt.:”Edukacja dla każdego w Gminie Gniew”.  Całkowita wartość projektu wynosi 1 497 276,00 zł z czego 1 422 412,20 zł pochodzi z dofinansowania w ramach Funduszu Europejskiego dla Pomorza na lata 2021-2027.

            Głównym celem projektu jest wsparcie i poprawa jakości edukacji włączającej na terenie Gminy Gniew i wsparcie dla dzieci, które uczęszczają do Szkół Podstawowych w Opaleniu, Gniewie (SP nr 1, SP nr 2), Polskim Gronowie oraz Piasecznie. 

            Nasi uczniowie uczestniczą między innymi w dodatkowych zajęciach wyrównujących deficyty w zakresie logopedii. Zajęcia mają na celu zniwelowanie zaburzeń mowy, trudności w komunikacji werbalnej oraz  wyrównanie szans edukacyjnych uczniów i ich wielowymiarowe wsparcie, niezależnie od ich możliwości. W praktyce obejmuje to diagnozę logopedyczną, prowadzenie zajęć terapeutycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Wyrównywanie szans wiąże się również z edukacją rodziców i nauczycieli, aby mogli oni wspierać ucznia w domu, a także wykorzystywaniem dodatkowych środków dydaktycznych i technicznych.  

            W ramach projektu zakupione zostaną pomoce dydaktyczne do szkół w Gminie Gniew w tym m.in. monitory i podłogi interaktywne, akcesoria do gimnastyki korekcyjnej oraz walizki logopedyczne.

            Zostaną przeprowadzone również prace remontowo-modernizacyjne w celu adaptacji szkół na potrzeby uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

            Źródło: https://www.gniew.pl/1478,edukacja-dla-kazdego-w-gminie-gniew


        • Przedszkolaki świętowały!
          • Przedszkolaki świętowały!

          • Z okazji Dnia Przedszkolaka nasze grupy maluszków w Opaleniu oraz w Pieniążkowie odwiedził przedstawiciel z Urzędu Miasta i Gminy w Gniewie. Pani Julia uhonorowała każdego maluszka kolorowym dyplomem Przedszkolaka Gminy Gniew oraz słodkościami.

            Bardzo dziękujemy za miłe wspólne świętowanie.   

          • Piątek pod znakiem Profilaktyki

          • W miniony piątek uczniowie klasy ósmej oraz szóstej otrzymali dużą dawkę profilaktyki. Ósma klasa uczestniczyła w rekomendowanym programie profilaktycznym ,,Debata”.

            Program prof. dr hab. Krzysztofa Wojcieszka opiera się o metody aktywizujące i służy przyjrzeniu się przekonaniom normatywnym młodzieży i próbie ich modyfikacji. Zmiana przekonań normatywnych stanowi podstawę całego programu. Zabieg ten polega na zdiagnozowaniu przekonań normatywnych prezentowanych przez klasę i próba ich modyfikacji. Celem jest odsłanianie rzeczywistej częstości zachowań destrukcyjnych występujących w grupie i towarzyszących im przekonań uczestników programu (np. nie ma zabawy bez alkoholu).

            Zajęcia służą:

            -integracji środowiska klasowego w zakresie profilaktyki,

            -zmniejszenie ryzyka wystąpienia krótkoterminowych i odroczonych konsekwencji używania substancji psychoaktywnych,

            -zmniejszenie tendencji do zachowań ryzykownych związanych z alkoholem podejmowanych przez młodzież.

            Natomiast klasa szósta miała możliwość uczestniczenia w warsztatach dotyczących zastępowania złości. Warsztaty poświęcone były między innymi postawie wolnej od agresji, poczuciu odpowiedzialności za swoje postępowanie, a także budowaniu pozytywnej relacji między rówieśnikami.

            Zajęcia prowadziła trenerka z Centrum Działań Profilaktycznych p. Monika Staniecka.

            J. Megger

        • Dzień przedszkolaka w Opaleniu
          • Dzień przedszkolaka w Opaleniu

          •  

            Dziesiejszy Dzień Przedszkolaka w grupach w Opaleniu to był dzień pełen radości, zabawy i przede wszystkim uśmiechu na twarzach naszych maluszków. Były również prezenty i słodkości. Przedszkolaki bardzo dziękują za miłą wizytę i podarunki.

            wychowawca grupy: Natalia Trzcińska

        • Dzień Przedszkolaka w Pieniążkowie
          • Dzień Przedszkolaka w Pieniążkowie

          •  W tym roku Dzień Przedszkolaka był wyjątkowym wydarzeniem, pełnym uśmiechów i pozytywnych doświadczeń.

              Dzieci miały okazję uczestniczyć w różnorodnych grach i zabawach, które dostarczyły im mnóstwa radości i satysfakcji z mile spędzonego czasu w gronie rówieśników.

            Na nasze dzieci czekały także niespodzianki-każdy przedszkolak otrzymał, a dodatkowo czekał na nich smaczny poczęstunek. Nie zabrakło także wyjątkowych gości z dyplomami i słodkościami. Dziękujemy za obecność.

            Dzięki takim chwilom, przedszkolaki uczą się, jak ważne jest wspólne świętowanie i dzielenie się uśmiechem z innymi.

            Wychowawcy: Malwina Jankowska-Dejna, Justyna Połomska

          • DZIEŃ KROPKI w Pieniążkowie

          •  

             15 września w szkole w Pieniążkowie obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Kropki. Celem Międzynarodowego Dnia Kropki jest wzbudzenie u dzieci kreatywności, pomysłowości i odwagi. Tego dnia nasze zabawy wypełnione były kolorowymi kropkami.

            Było kolorowo, radośnie, po prostu kropkowo........

            Opiekunowie SU

        • Międzynarodowy Dzień Kropki  w klasach I – III w Opaleniu
          • Międzynarodowy Dzień Kropki w klasach I – III w Opaleniu

          •  

            W 2008 roku powstał “Międzynarodowy Dzień Kropki”. Święto obecnie jest obchodzone już w 108 krajach. Ta inicjatywa ma na celu pobudzać kreatywność, pomysłowość uczniów, zachęcać ich do tworzenia. 

            15 września w naszej szkole również obchodziliśmy to święto. Dziewczynki ubrały bluzki, sukienki w kropki. Chłopcy przyszli w bluzkach z naklejonymi i narysowanymi pisakami kropkami.

            W czasie zajęć wszyscy uczniowie mogli wykazać się dużą pomysłowością: rysowali własne prace za pomocą wielu kropek oraz wypełniali kolorowanki.

            To był miły dzień, inny niż wszystkie.

            Wychowawcy klas 1-3

        • Kącik logopedyczny wrzesień
          • Kącik logopedyczny wrzesień

          •  

            Witam serdecznie po letniej przerwie! Wierzę, że czas spędzony z dziećmi podczas wakacji, przyczynił się do ich wszechstronnego rozwoju, w tym oczywiście  umiejętności komunikacyjnych:)).

            Na początek kilka informacji organizacyjnych nowy rok szkolny. Wrzesień i początek październik upłyną mi, jak zazwyczaj na badaniach przesiewowych, podczas których dokonam wstępnej oceny rozwoju mowy i komunikacji dzieci/uczniów, która ma na celu wyłonienie osób z potencjalnymi zaburzeniami i skierowanie ich na dalszą obserwację i diagnostykę. Badanie ocenia rozumienie mowy, budowę narządów artykulacyjnych itp. 

            We wrześniu chciałabym zwrócić szczególną uwagę na oddziaływania stymulujące rozwój mowy dziecka. Obejmują one czytanie i opowiadanie bajek, wspólne naśladowanie dźwięków i odgłosów (zwierząt, pojazdów), rozmowy o otoczeniu oraz ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe. Istotne jest również włączenie zabaw ruchowych, rozwijających motorykę dużą, oraz stwarzanie dziecku warunków do aktywnej komunikacji w codziennych sytuacjach.

            Oddziaływania z użyciem słów:

            • Czytaj i opowiadaj:

            Czytanie książek, nawet krótkich, bogaci słownictwo, rozwija wyobraźnię i słuch fonematyczny. Opowiadaj o obrazkach i wydarzeniach, nazywaj czynności.

            • Słuchaj uważnie:

            Prowadź dialog z dzieckiem, poświęcając mu uwagę.

            • Naśladuj i powtarzaj:

            Zachęcaj dziecko do naśladowania dźwięków i słów. Powtarzaj po dziecku poprawne wersje jego wypowiedzi, zamiast je korygować. 

            • Rozmawiaj, nie używaj zdrobnień:

            Staraj się nie używać nadmiaru zdrobnień czy pieszczotliwych słów, które nie występują w języku. 

            Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego i oddechowe:

            • Zabawy mimiką:

            Przesadzona mimika, zabawy językiem, powolne wymawianie sylab i ćwiczenia artykulacyjne, takie jak oblizywanie warg, dotykanie nosa czy brody językiem, usprawniają budowę buzi i języka. 

            • Ćwiczenia oddechowe:

            Organizuj zabawy z użyciem słomek i piłeczek, które są świetnym ćwiczeniem oddechowym, pozytywnie wpływającym na aparat mowy. 

             

            Zabawy ruchowe: 

            • Rozwój motoryki dużej: Aktywność fizyczna, taka jak bieganie, skakanie, czworakowanie czy gra w piłkę, wpływa na rozwój obszarów mózgu odpowiedzialnych za mowę.

            Tworzenie odpowiedniego otoczenia:

            • Bądź dobrym wzorem: Wypowiadaj się poprawnie, daj dziecku pozytywne wzorce językowe. 
            • Pozwól dziecku się brudzić: Zabawy piaskiem czy wodą, lepienie z ciasta, mogą pozwolić dziecku na bardziej swobodne eksplorowanie i eksperymentowanie, co sprzyja rozwojowi. 

            Logopeda szkolny

            Justyna Waśniewska

             

        • NARODOWE CZYTANIE
          • NARODOWE CZYTANIE

          • Dziś na Rynku w Gniewie o godzinie 12.00 odbyła się kolejna edycja Narodowego Czytania zorganizowana przez Centrum Kultury i Bibliotekę Publiczną.

            W tym roku lekturą była poezja renesansowego twórcy Jana Kochanowskiego.

            Wspólne czytanie utworów naszego poety rozpoczęła Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Gniew pani Joanna Kamińska, następnie z twórczością Kochanowskiego zmierzyli się przedstawiciele Gniewskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, Dyskusyjnego Klubu Książki oraz uczniowie Szkół z Gminy Gniew.

            Naszą Szkołę reprezentowali uczniowie klasy 8a: Zosia Kamińska, Antonina Milewska, Borys Barnik i Michał Toboła.

            Akcja Narodowe Czytanie ma na celu popularyzację czytelnictwa, dbałość o język polski oraz wzmacnia poczucie wspólnej tożsamości narodowej.

            Ewelina Gładykowska

        • SZKOŁY PEŁNE TALENTÓW
          • SZKOŁY PEŁNE TALENTÓW

          •  

            W Lidlu trwa kolejna edycja akcji "Szkoły Pełne Talentów", podczas której klienci mogą zbierać "Talenciaki" za zakupy.

            Akcja trwa od 1 września do 31 października 2025 roku, a klienci otrzymują jeden Talenciak za każde wydane 50 zł, pod warunkiem zakupu co najmniej jednego owocu lub warzywa.

            Zebrane Talenciaki można następnie przekazać wybranej szkole lub placówce edukacyjnej, która może wymienić je na wyposażenie szkolne.

            Zapraszamy wszystkich do włączenia się do akcji "Talenciaki".