ZAPRASZAMY RODZICÓW !!!
Aktualności
Zebrania z rodzicami klas I-VIII
Kącik logopedyczny wrzesień
Witam serdecznie po letniej przerwie! Wierzę, że czas spędzony z dziećmi podczas wakacji, przyczynił się do ich wszechstronnego rozwoju, w tym oczywiście umiejętności komunikacyjnych:)).
Na początek kilka informacji organizacyjnych nowy rok szkolny. Wrzesień i początek październik upłyną mi, jak zazwyczaj na badaniach przesiewowych, podczas których dokonam wstępnej oceny rozwoju mowy i komunikacji dzieci/uczniów, która ma na celu wyłonienie osób z potencjalnymi zaburzeniami i skierowanie ich na dalszą obserwację i diagnostykę. Badanie ocenia rozumienie mowy, budowę narządów artykulacyjnych itp.
We wrześniu chciałabym zwrócić szczególną uwagę na oddziaływania stymulujące rozwój mowy dziecka. Obejmują one czytanie i opowiadanie bajek, wspólne naśladowanie dźwięków i odgłosów (zwierząt, pojazdów), rozmowy o otoczeniu oraz ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe. Istotne jest również włączenie zabaw ruchowych, rozwijających motorykę dużą, oraz stwarzanie dziecku warunków do aktywnej komunikacji w codziennych sytuacjach.
Oddziaływania z użyciem słów:
- Czytaj i opowiadaj:
Czytanie książek, nawet krótkich, bogaci słownictwo, rozwija wyobraźnię i słuch fonematyczny. Opowiadaj o obrazkach i wydarzeniach, nazywaj czynności.
- Słuchaj uważnie:
Prowadź dialog z dzieckiem, poświęcając mu uwagę.
- Naśladuj i powtarzaj:
Zachęcaj dziecko do naśladowania dźwięków i słów. Powtarzaj po dziecku poprawne wersje jego wypowiedzi, zamiast je korygować.
- Rozmawiaj, nie używaj zdrobnień:
Staraj się nie używać nadmiaru zdrobnień czy pieszczotliwych słów, które nie występują w języku.
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego i oddechowe:
- Zabawy mimiką:
Przesadzona mimika, zabawy językiem, powolne wymawianie sylab i ćwiczenia artykulacyjne, takie jak oblizywanie warg, dotykanie nosa czy brody językiem, usprawniają budowę buzi i języka.
- Ćwiczenia oddechowe:
Organizuj zabawy z użyciem słomek i piłeczek, które są świetnym ćwiczeniem oddechowym, pozytywnie wpływającym na aparat mowy.
Zabawy ruchowe:
- Rozwój motoryki dużej: Aktywność fizyczna, taka jak bieganie, skakanie, czworakowanie czy gra w piłkę, wpływa na rozwój obszarów mózgu odpowiedzialnych za mowę.
Tworzenie odpowiedniego otoczenia:
- Bądź dobrym wzorem: Wypowiadaj się poprawnie, daj dziecku pozytywne wzorce językowe.
- Pozwól dziecku się brudzić: Zabawy piaskiem czy wodą, lepienie z ciasta, mogą pozwolić dziecku na bardziej swobodne eksplorowanie i eksperymentowanie, co sprzyja rozwojowi.
Logopeda szkolny
Justyna Waśniewska
NARODOWE CZYTANIE
Dziś na Rynku w Gniewie o godzinie 12.00 odbyła się kolejna edycja Narodowego Czytania zorganizowana przez Centrum Kultury i Bibliotekę Publiczną.
W tym roku lekturą była poezja renesansowego twórcy Jana Kochanowskiego.
Wspólne czytanie utworów naszego poety rozpoczęła Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Gniew pani Joanna Kamińska, następnie z twórczością Kochanowskiego zmierzyli się przedstawiciele Gniewskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, Dyskusyjnego Klubu Książki oraz uczniowie Szkół z Gminy Gniew.
Naszą Szkołę reprezentowali uczniowie klasy 8a: Zosia Kamińska, Antonina Milewska, Borys Barnik i Michał Toboła.
Akcja Narodowe Czytanie ma na celu popularyzację czytelnictwa, dbałość o język polski oraz wzmacnia poczucie wspólnej tożsamości narodowej.
Ewelina Gładykowska
5
SZKOŁY PEŁNE TALENTÓW
W Lidlu trwa kolejna edycja akcji "Szkoły Pełne Talentów", podczas której klienci mogą zbierać "Talenciaki" za zakupy.
Akcja trwa od 1 września do 31 października 2025 roku, a klienci otrzymują jeden Talenciak za każde wydane 50 zł, pod warunkiem zakupu co najmniej jednego owocu lub warzywa.
Zebrane Talenciaki można następnie przekazać wybranej szkole lub placówce edukacyjnej, która może wymienić je na wyposażenie szkolne.
Zapraszamy wszystkich do włączenia się do akcji "Talenciaki".
Edukacja zdrowotna
Archiwum Aktualności