#FunduszeEuropejskiFunduszeUE
Od września w naszej szkole realizowany jest projekt: ”Edukacja dla każdego w Gminie Gniew”, który jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszy Europejskich dla Pomorza na lata 2021- 2027.
Głównym celem programu jest wsparcie i poprawa jakości edukacji włączającej. W ramach zajęć logopedycznych uczniowie uczą się lepiej komunikować werbalnie poprzez szereg ćwiczeń logopedycznych tj.: ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy, utrwalenia prawidłowej pozycji spoczynkowej języka, nauki prawidłowego połykania, ćwiczenia słuchu fonemowego; ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne, naukę fleksji, składni, rozwijają słownictwo bierne i czynne oraz mowę opowieściową i umiejętność dialogowania.
W ramach zajęć w listopadzie i na początku grudnia przygotowaliśmy materiały o tematyce świątecznej w celu uatrakcyjnienia zajęć logopedycznych w tym okresie. Mimo tego, iż okres okołoświąteczny to przede wszystkim czas krótki, intensywny, ale i
radosny. Warto więc wykorzystać elementy charakterystyczne dla dekoracji świątecznych związanych z Bożym Narodzeniem, takie jak: bombki, świeczka, postać Mikołaja, skarpeta na prezenty i zaaranżować je tak, by służyły w praktycznym rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych. Oprócz wymyślanych na bieżąco bajeczek o Mikołaju i jego reniferach, służących do ćwiczeń artykulacyjnych, wykorzystywałam karty z Mikołajem, który pokazuje różne miny.
Do ćwiczeń oddechowych korzystałam z pomocy kart z postacią Mikołaja, renifera, choinki, które dzieci zdobiły z pomocą słomki płatkami śniegu, kolorowymi mieniącymi się kuleczkami, piórkami itp. Ćwiczenia słowno-ruchowe opierały się na wspólnej zabawie w naśladowanie dźwięków kopyt biegnących reniferów, dzwoneczków, dzwonów, itp. Do rozbudowywania zasobu słów wykorzystałam wspólnie przygotowane karty z pierniczkami, które zawierały zadania dla dzieci tj. np. wymień 3 rzeczy, które są pachnące i wykorzystujemy je do przygotowania ciasta na pierniki.
Do ćwiczeń słuchowych zbieraliśmy jajeczka po po „Kinder-jajkach” a następnie wypełnialiśmy je różnymi rzeczami, by odkrywać je potem oczami naszej wyobraźni i percepcji słuchowej. W czasie zajęć wykorzystywaliśmy gry logopedyczne o tematyce świątecznej z dostępnych materiałów na logopestka.pl i wiele innych pomocy, co sprawiało nam wiele frajdy.
Logopeda szkolny
Justyna Waśniewska