ZAPRASZAMY !!
Grupowe zajęcia z profilaktyki logopedycznej
Rozwój mowy jest procesem, który trwa latami. Bardzo dobrze, jeśli przebiega on
harmonijnie, zgodnie z przyjętymi normami. Niestety coraz rzadziej tak się dzieje.
Dziecko w wieku przedszkolnym powinno, w jak największym stopniu doświadczać oddziaływań stymulujących rozwój mowy, aby pomogły mu one w przezwyciężeniu nieprawidłowości.Podstawowym założeniem programu zajęć z logopedą jest stymulowanie rozwoju i wszechstronne usprawnianie funkcji mowy wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola – zarówno tych, u których rozwój mowy przebiega prawidłowo, jaki tych spośród przedszkolaków, u których rozwój mowy jest opóźniony, występują wady wymowy czy też inne zaburzenia mowy.
Dnia 7 i 10 października poprowadziłam grupowe zajęcia z profilaktyki logopedycznej dla grup najmłodszych przedszkolaków w Pieniążkowie i Opaleniu pt. „Kropki”. Celem zajęć były: podniesienie sprawności aparatu artykulacyjnego, usprawnianie aparatu oddechowego, ćwiczenie umiejętności rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu, podnoszenie sprawności w zakresie motoryki małej i dużej, doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej oraz kształcenie wrażliwości słuchowej.Zapraszam do fotorelacji.
Logopedka szkolna
Justyna Waśniewska9
Pasowanie uczniów klas I
Tradycją naszej szkoły stało się, że najmłodsi uczniowie w październiku przeżywają swoją pierwszą ważną uroczystość, jaką jest włączenie do braci uczniowskiej Zespołu Szkół im. Józefa Czyżewskiego w Opaleniu.
10 października uczniowie z klasy 1A z Opalenia i klasy 1 B z Pieniążkowa przystąpili do Uroczystego Ślubowania w obecności zaproszonych honorowych gości - pana Burmistrza Gminy Gniew, sołtysów wsi, pana radnego, pani dyrektor szkoły, rodziców oraz starszych kolegów.
Najpierw zaprezentowali swoje umiejętności w części artystycznej i zdali test wiedzy śpiewająco. Wiedzą już, że są Polakami a Polska to ich Ojczyzna. Pokazali, że znają przepisy ruchu drogowego oraz wiedzą jak zachować się na lekcji. Następnie pierwszacy złożyli przyrzeczenie na sztandar szkoły.
Przyrzekali być dobrymi uczniami, kolegami i Polakami, godnie reprezentować swoją szkołę, swym zachowaniem i nauką sprawiać radość rodzicom i nauczycielom.
Pani dyrektor Katarzyna Zander dokonała aktu pasowania każdego pierwszoklasisty na ucznia szkoły dotykając ołówkiem ramiona uczniów i wręczyła szkolne legitymacje.
Na zakończenie uczniowie otrzymali życzenia sukcesów w nauce i mnóstwo prezentów od honorowych gości, rady rodziców, starszych kolegów i swoich rodziców.
Rodzice zorganizowali słodkie przyjęcie. Ten dzień na długo zostanie pierwszakom w pamięci.
wych. klasy I A Paulina Kucińska
wych. klasy I B Mirela Librecht
OPALENIE
21PIENIĄŻKOWO
16
Dzień Edukacji Narodowej
Serdecznie dziękujemy Radzie Rodziców za życzenia oraz przepyszny tort:)
W piątek (11.10.2024 r.) obchodziliśmy Dzień Edukacji Narodowej.
Uczniowie klas: IIa, IIb, IIIa przy wsparciu koleżanek i kolegów z klas IV-VII oraz swoich wychowawców przygotowali uroczystą akademię. Chcieli w ten sposób podziękować wszystkim pracownikom szkoły za trud, pomoc, życzliwość i zaangażowanie. Były wiersze, piosenki i tańce oraz życzenia wszelkiej pomyślności i zdrowia dla Dyrekcji, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi.
Wychowawcy klas: IIa, IIb, IIIa
OPALENIE
8PIENIĄŻKOWO
5
WYJAZD DO OGRODU ZOOLOGICZNEGO DO GDANSKA
Dnia 4 października przedszkolaki wybrały się na wycieczkę do ogrodu zoologicznego w Gdańsku. Pogoda nam dopisała, dzieci zobaczyły słonie, zebry, lwy, małpy, pingwiny i wiele innych zwierząt.
Wyjazd ten zorganizowano w ramach dofinansowania z Unii Europejskiej na realizację projektu pn. „Wsparcie edukacji w Gminie Gniew”.
Celem zajęć jest kształtowanie kompetencji kluczowych.
Ewelina Dziadzio, Malwina Jankowska-Dejna, Justyna Połomska, Magdalena Rulińska, Agnieszka Skwarlińska
29
Profilaktyka nadwagi i otyłości w klasie 3 a
Klasa 3a od września 2024 roku bierze udział w powiatowym programie profilaktyki nadwagi i otyłości uczniów klas III szkół podstawowych powiatu tczewskiego.
W ramach realizacji programu pani pielęgniarka mierzyła i ważyła uczniów. Odbyły się lekcje o tematyce zdrowego odżywiania oraz sposobów aktywnego spędzania czasu wolnego. Pani pielęgniarka poprowadziła zajęcia dotyczące zdrowej diety. Uczniowie w grupach wykonali piramidy żywieniowe.
Teraz wszyscy wiedzą jak dbać o zdrowie stosując zasady prawidłowego odżywiania, jak aktywnie spędzić czas wolny – wszystko to dla zdrowia.
wychowawca klasy Anna Cichewicz
pielęgniarka szkolna Zofia Kosecka
1
Kącik logopedy październik 2024- wspieranie rozwoju mowy dziecka
Wygłupiaj się z dzieckiem przed lustrem czy w kuchni - czyli jak usprawniać narządy mowy
Bazą pięknej i wyraźnej mowy jest gimnastyka narządów mowy. Gimnastyka ciała to fundament zdrowia a gimnastyka narządów artykulacyjnych to jeden z fundamentów mowy. Gimnastyka buzi, języka warg, policzków, żuchwy, podniebienia miękkiego- to ich usprawnianie przyczyni się do usprawnienia mięśni, a także do poprawnego wypowiadania w przyszłości, w trakcje rozwoju dziecka, kolejnych głosek, sylab, wyrazów, zdań.
Zatem ćwiczmy przed lustrem i wszędzie, gdzie to tylko możliwe. Naturalna gimnastyka buzi i języka to taka kiedy dziecko ćwiczy buzię podczas jedzenia, gryzienia, żucia twardych pokarmów, zlizywania z talerza, picia z kubka i przez słomkę. Zachęcaj dziecko do tego, by jadło samodzielnie.
Pomysły na zabawę:
-
Kto kogo rozśmieszy? –Ten kto się pierwszy roześmieje przegrywa. Wprowadź tę zabawę, by wzmocnić język i buzię. Wykonuj zabawne minki (dziecko naśladuje rodzica, a potem zamiana), ściągnij usta w dzióbek, mlaskaj, parskaj, oblizuj wargi. Pamiętaj rodzicu, niby poważnie!
-
Zabawy w kuchni – przygotujcie zdrowe kanapki, sałatkę, ciasteczka. Zabawcie się w zajączki, chrupcie marchewkę, jabłko, paprykę, skórki chleba itp.
Zabawy oddechowe
Prawidłowy tor oddechowy warunkuje poprawną wymowę i prawidłowy rozwój narządów artykulacyjnych. Ćwiczenia wydłużające fazę oddechową wpływają na gospodarowanie powietrzem podczas mówienia. To wszystko bardzo ważne umiejętności. Ta czynność jest niezbędna nie tylko do życia, ale też do mówienia.
Pomysły na zabawę:
-
Dmuchaj – wdech nosem, wydech ustami i dmuchaj na: piórka, papierki, kuleczki statki z łupinki orzecha na wodzie, urządźcie wyścigi piłeczek pingpongowych na stole
-
Graj na instrumentach dętych- harmonijce ustnej, flecie, trąbce
-
Dmuchaj przez słomkę – zrób „wulkan”czyli bąbelki w wodzie, zdmuchnij piórko ze stolika, dmuchnij przez słomkę na chusteczkę higieniczną – zrób z niej spadochron
-
Puszczaj bańki mydlane: wdech noskiem wydech ustami
-
Dmuchaj na wiatraczek
Czytaj, opowiadaj, wymyślaj – czyli pobudzamy wyobraźnię, wzbogacamy słownictwo
Każdy to wie, że czytać dzieciom warto. Dlaczego? Czytanie na głos stymuluje rozwój mózgu, rozwija wyobraźnię, zainteresowanie czytaniem, pobudza ciekawość świata, buduje więź i bliskość z rodzicem, wspiera poczucie bezpieczeństwa, kształtuje empatię, zapobiega uzależnieniom od urządzeń cyfrowych.
Czytanie dziecku wpływa na rozwój mowy, wzbogaca zasób słów mowy biernej (rozumienie) i czynnej (mówienie), poszerza wiedzę o świecie, ćwiczy koncentrację i pamięć.
-
Czytaj dziecku codziennie – niech to będzie wasz rodzinny nawyk
-
Ucz decydowania – pozwól dziecku wybrać ulubioną książkę,
-
Ucz dyskusji- Rozmawiaj z dzieckiem na temat treści książki, wydarzeń, oceniajcie postępowanie bohaterów, uzasadniajcie swoje zdanie
-
Zaspokajaj ciekawość poznawczą dziecka – udzielaj mu odpowiedzi na pytania, które pojawią się podczas wspólnego czytania
-
Ćwicz pamięć – po przeczytaniu książki zamknij ją, zadawaj pytania dotyczące treści, odtwarzajcie kolejność zdarzeń
-
Pobudzaj wyobraźnię i kreatywność – wymyślcie inne zakończenie bajki lub ułóżcie własną, dodajcie nowych bohaterów, wymyślcie dla postaci inne imiona
Logopeda szkolny Justyna Waśniewska
-
Wrześniowe dni Promyczków
Pierwszy miesiąc w przedszkolnej grupie Promyczki już za nami.
Przedszkolaki poznały swoją salę, zwiedziły szkołę i teren wokół placówki. Poznały imiona swoich kolegów i koleżanek, znaczki na szafeczkach umieszczonych w szatni oraz zasady korzystania z kącików zainteresowań.
Stworzyliśmy kodeks przedszkolaka czyli zasady panujące w naszej grupie. Wrześniowe dni upłynęły przedszkolakom na wspólnych zabawach w sali, na placu zabaw oraz spacerach. Promyczki wykonały wiele pięknych prac plastycznych, nauczyły się piosenki "Przedszkole drugim domem", wytrwale uczestniczyły w zajęciach oraz pracowały w książeczkach.
W międzyczasie świętowaliśmy Dzień Kropki, Dzień Przedszkolaka, Dzień Jabłka oraz Dzień Chłopaka. Obchodziliśmy również urodzinki naszych wrześniowych solenizantów.
Wychowawca Magdalena Rulińska
65
Dzień Jabłka w grupie Promyczki
27 września obchodziliśmy w przedszkolu Dzień Jabłka.
Celem zajęć było zachęcenie dzieci do spożywania jabłek ale też innych owoców jako źródła witamin. Przedszkolaki obejrzały filmik edukacyjny "Od kwiatuszka do jabłuszka", malowały paluszkami tekturowe sylwety jabłek, zrobiły jabłkowe szaszłyki oraz zaśpiewały wspólnie piosenkę "Czerwone jabłuszko".
Wychowawca Magdalena Rulińska
39