Drugi rok innowacji pedagogicznej „Programowanie w języku Python”

Właśnie zakończyła się druga seria zajęć prowadzonych w gimnazjum w ramach innowacji pedagogicznej „Programowanie w języku Python”.

Język Python jest jednym z najprostszych języków programowania, zalecanych do nauki dla dzieci, obok Scratcha. Ma jednak nad tym drugim ogromną przewagę – nadaje się praktycznie do wszelkich zastosowań, od pisania prostych graficznych programów graficznych, uruchamianych w konsoli, do tworzenia aplikacji „okienkowych”. Nauka Pythona daje od razu programistyczne umiejętności zawodowe, poszukiwane na rynku pracy IT.

Tak jak w zeszłym roku nauka uczniów została oparta na specjalnie dla nich tworzonym podręczniku: Python – prosto o rzeczach prostych (fragment).

Nad czym pracowali uczniowie? Przede wszystkim musieliśmy powtórzyć wiedzę zdobytą w zeszłym roku. Podstawowe zasady programistyczne w przyjemny sposób udało się „przepracować” dzięki „Godzinie programowania: Play Lab” przygotowanej dzięki serwisowi Code.org.

Później przyszedł czas na poszerzanie wiedzy. Uczniowie uczyli się m. in:

  • Jak rozgałęziać program za pomocą instrukcji „jeżeli…”.
  • Jak zapisywać symbole porównywania.
  • Do czego służą bloki instrukcji.
  • Jak rozgałęziać program (dokonywać wyboru) za pomocą instrukcji „jeżeli… w przeciwnym wypadku…”.
  • Jak dokonywać wielokrotnego wyboru za pomocą instrukcji: „w przeciwnym wypadku, jeżeli…”.
  • W jaki sposób wpisać do zmiennej tekst rozciągający się na wiele linii.
  • Jak wykonywać instrukcje w pętli, tak długo jak spełniony jest określony warunek.
  • W jaki sposób ustalić kolory pisaka, obrysowywanego obszaru i tła.

Przykładowe programy (do ich uruchomienia niezbędne jest zainstalowanie  interpetera języka Python):

  • gwiazdka.py - program rysujący gwiazkę i wypełniający ją kolorem
  • slowka.py - test z języka angielskiego
  • rys - zabawa kolorami

Krzysztof Markowski